Εργοθεραπεία

Η Eργοθεραπεία είναι η επιστήμη που απώτερο σκοπό της έχει την βελτίωση της λειτουργικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την χρησιμοποίηση του παιχνιδιού και των σκόπιμων δραστηριοτήτων (ΑΟΤΑ, 1976).

Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία στοχεύει στην αποκατάσταση δυσκολιών που εμφανίζονται στους παρακάτω τομείς:

 Κινητικός τομέας

  • Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων
  • Αδρή κινητικότητα
  • Ισορροπία, στάση σώματος
  • Αντίληψη της θέσης του σώματος στο χώρο
  • Συντονισμός των κινήσεων
  • Λεπτή κινητικότητα & ειδικότερα:
    • Συντονισμός των δακτύλων
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Γραφοκινητική, σύλληψη-έλεγχος μολυβιού, αντιγραφική ικανότητα, οργάνωση γραφικού χώρου

 Τομέας Γνωστικών και αντιληπτικών λειτουργιών

  • Προσανατολισμός στο χώρο και το χρόνο
  • Οπτική αντίληψη, εντοπισμός, διάκριση
  • Ακουστική αντίληψη, διάκριση και διαφοροποίηση
  • Οπτική και ακουστική μνήμη
  • Αντίληψη χρωμάτων, σχημάτων και αντικειμένων
  • Λογικής σκέψη και λογικές σειρές
  • Σειροθέτηση
  • Δεξιότητες μάθησης

Τομείς καθημερινής ζωής

  • Δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης όπως σίτιση, ένδυση, υπόδυση, εκπαίδευση τουαλέτας
  • Δραστηριότητες που αφορούν τη συναλλαγή με το περιβάλλον.

Τομέας της Συμπεριφοράς και κοινωνικοποίησης

  • Συγκέντρωση και διατήρηση προσοχής
  • Υπερκινητικότητα
  • Παρορμητικότητα
  • Εύκολη ματαίωση
  • Αυτοεικόνα – αντίληψη του εαυτού
  • Κοινωνικές δεξιότητες

Αισθητηριακός τομέας
Η εργοθεραπευτική παρέμβαση απευθύνεται σε παιδιά που δείχνουν υπερβολική ευαισθησία στο άγγιγμα, σε ήχους ή και θορύβους, προτιμούν ή αποφεύγουν συστηματικά συγκεκριμένες υφές ή τροφές, αποφεύγουν δραστηριότητες όπως χτένισμα ή βούρτσισμα δοντιών, αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κινητική δραστηριοποίηση, δεν τους αρέσουν ή φοβούνται δραστηριότητες στην παιδική χαρά.

Εργοθεραπεία: πότε χρειάζεται ;

Η εργοθεραπεία είναι απαραίτητη όταν ένα παιδί:

  • Είναι αδέξιο στις κινήσεις του, σκοντάφτει ή πέφτει κάτω συχνά
  • Δυσκολεύεται σε ασκήσεις ισορροπίας, αναρρίχησης κλπ
  • Δυσκολεύεται σε παιχνίδια με την μπάλα
  • Δε μπορεί να ακολουθήσει/μιμηθεί ασκήσεις γυμναστικής
  • Αποφεύγει ή δυσκολεύεται να πάρει μέρος σε ομαδικά παιχνίδια και παιχνίδια με κανόνες
  • Αποφεύγει την παιδική χαρά
  • Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες ζωγραφικής, γραφής ή ψαλιδιού
  • Έχει δυσκολίες στην οργάνωση του στο χρόνο
  • Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί ή είναι υπερδραστήριο
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες
  • Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί (ένδυση, απόδυση, σίτιση, τουαλέτα, κουμπιά, κορδόνια)
  • Aποφεύγει να λερώνεται (π.χ. με μπογιές, στην άμμο), ενοχλείται από τις ετικέτες των ρούχων, το σφουγγάρι ή την οδοντόβουρτσα και δυσανασχετεί όταν του κόβουν τα μαλλιά ή τα νύχια
Scroll to Top