Η Eργοθεραπεία είναι η επιστήμη που απώτερο σκοπό της έχει την βελτίωση της λειτουργικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την χρησιμοποίηση του παιχνιδιού και των σκόπιμων δραστηριοτήτων (ΑΟΤΑ, 1976).
Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία στοχεύει στην αποκατάσταση δυσκολιών που εμφανίζονται στους παρακάτω τομείς:
Κινητικός τομέας
- Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων
- Αδρή κινητικότητα
- Ισορροπία, στάση σώματος
- Αντίληψη της θέσης του σώματος στο χώρο
- Συντονισμός των κινήσεων
- Λεπτή κινητικότητα & ειδικότερα:
- Συντονισμός των δακτύλων
- Οπτικοκινητικός συντονισμός
- Γραφοκινητική, σύλληψη-έλεγχος μολυβιού, αντιγραφική ικανότητα, οργάνωση γραφικού χώρου
Τομέας Γνωστικών και αντιληπτικών λειτουργιών
- Προσανατολισμός στο χώρο και το χρόνο
- Οπτική αντίληψη, εντοπισμός, διάκριση
- Ακουστική αντίληψη, διάκριση και διαφοροποίηση
- Οπτική και ακουστική μνήμη
- Αντίληψη χρωμάτων, σχημάτων και αντικειμένων
- Λογικής σκέψη και λογικές σειρές
- Σειροθέτηση
- Δεξιότητες μάθησης
Τομείς καθημερινής ζωής
- Δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης όπως σίτιση, ένδυση, υπόδυση, εκπαίδευση τουαλέτας
- Δραστηριότητες που αφορούν τη συναλλαγή με το περιβάλλον.
Τομέας της Συμπεριφοράς και κοινωνικοποίησης
- Συγκέντρωση και διατήρηση προσοχής
- Υπερκινητικότητα
- Παρορμητικότητα
- Εύκολη ματαίωση
- Αυτοεικόνα – αντίληψη του εαυτού
- Κοινωνικές δεξιότητες
Αισθητηριακός τομέας
Η εργοθεραπευτική παρέμβαση απευθύνεται σε παιδιά που δείχνουν υπερβολική ευαισθησία στο άγγιγμα, σε ήχους ή και θορύβους, προτιμούν ή αποφεύγουν συστηματικά συγκεκριμένες υφές ή τροφές, αποφεύγουν δραστηριότητες όπως χτένισμα ή βούρτσισμα δοντιών, αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κινητική δραστηριοποίηση, δεν τους αρέσουν ή φοβούνται δραστηριότητες στην παιδική χαρά.
Εργοθεραπεία: πότε χρειάζεται ;
Η εργοθεραπεία είναι απαραίτητη όταν ένα παιδί:
- Είναι αδέξιο στις κινήσεις του, σκοντάφτει ή πέφτει κάτω συχνά
- Δυσκολεύεται σε ασκήσεις ισορροπίας, αναρρίχησης κλπ
- Δυσκολεύεται σε παιχνίδια με την μπάλα
- Δε μπορεί να ακολουθήσει/μιμηθεί ασκήσεις γυμναστικής
- Αποφεύγει ή δυσκολεύεται να πάρει μέρος σε ομαδικά παιχνίδια και παιχνίδια με κανόνες
- Αποφεύγει την παιδική χαρά
- Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες ζωγραφικής, γραφής ή ψαλιδιού
- Έχει δυσκολίες στην οργάνωση του στο χρόνο
- Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί ή είναι υπερδραστήριο
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί (ένδυση, απόδυση, σίτιση, τουαλέτα, κουμπιά, κορδόνια)
- Aποφεύγει να λερώνεται (π.χ. με μπογιές, στην άμμο), ενοχλείται από τις ετικέτες των ρούχων, το σφουγγάρι ή την οδοντόβουρτσα και δυσανασχετεί όταν του κόβουν τα μαλλιά ή τα νύχια